Az Alapozó terápia a fejlődésben elmaradt készséghiányos gyerekek idegrendszerének fejlesztésére szolgál.
A fejlődés útja az egyszerű emberi mozgásoktól a fejlett emberi mozgástípus felé vezet.Az idegrendszer ontogenetikai beérése a humán mozgásminták egymásutánjában, egymásra épülésében és/vagy ,egymás mellettiségében történik (Katona 2005)
Ez a mozgássor a szenzoros éréssel együtt adja azt a szenzomotoros idegrendszeri fejlődési sort,amelynek betetőzéseként megjelenik a beszéd, majd az olvasás és írás készsége.
Az Alapozó Terápia mozgásgyakorlatai már elemi szinten elősegítik a gyermekek önmagukkal kapcsolatos érzéseinek, s főként testi érzéseiknek pontosabb realizálását, s ezen fizikai úton keresztül fokozatosan alakul ki a testi érzésekkel és érzelmekkel kapcsolatos információk felvétele, pontosabb feldolgozása,mind önmagukról,mind pedig a közvetlen környezetükről.
Az Alapozó Terápia egy komplex fejlődéstani szemléletű fejlesztő terápia( Marton-Dévényi 2009)
A fejlődéstani mozgások ismétlése alkotja az alapokat a szenzomotoros rendszer fejlesztéséhez .Ezek a fejlődési sort is képező csecsemőkori mozgásminták és az azokra épülő mozgáskoordinációt fejlesztő gyakorlatok alkotják az Alapozó Terápia gerincét.
Az idegrendszer érésének, fejlődésének zavarait okozhatja
- öröklődés
- nemhez kötöttség (fiúknál gyakoribbak az ilyen típusú zavarok)
- szülés előtti,alatti és utáni-főleg oxigénhiányt okozó-károsodások( vácumos ,fogós beavatkozás szülés közben,agyvérzés,köldökzsinór a nyakon…)
- szemészeti ártalmak
- orr-fül-gégészeti ártalmak
- környezeti ártalmak
Az Alapozó Terápia módszerével hatásosan fejlesztünk:
- olvasás- és írásproblémával küzdő iskolásokat(dyslexiások,dysgraphiások )
- számolási nehézségeket mutató iskolásokat (dyskalkulia)
- iskolaéretlen óvodásokat
- megkésett vagy hibás beszédfejlődésű gyerekeket
- dyslexia veszélyeztetett vagy mozgásfejlődésükben elmaradt óvodásokat
- figyelemzavaros,hyperaktív gyerekeket
- enyhe fokban értelmi fogyatékos gyermekeket